Šachy Tournament č.5
59.90€ s DPH
Veľkosť kazety: 490 x 490 x 32,5 mm.
Výška kráľa: 90 mm.
Hmotnosť: 2 kg.
Nie je na sklade
Popis
Šachy Tournament č.5
Šachy Tournament č.5 – Šach z hrabového dreva. Zaťažené kovom. Vložená kazeta mahagón-javor.
Veľkosť kazety: 490 x 490 x 32,5 mm.
(po prehýbaní: 490 x 245 x 65 mm.)
Výška kráľa: 90 mm.
Hmotnosť: 2 kg.
Pravidlá pre šach :
Figúry sa nemôžu preskakovať, preskočiť figúrku môžu jedine jazdci a nesmú sa hýbať na svoje polia. Figúry sa môžu pohybovať po súperových miestach, môžu brať figúry, čiže premiestniť sa na obsadené pole, alebo obsadiť prázdne pole.
- Kráľ sa môže pohybovať v ľubovolnom smere, avšak len na najbližšie jedno pole. Musí sa pohybovať tak, aby nebol ohrozený a nedostal sa do šachu. Napadnutie kráľa sa nazýva šach.
- Dáma sa môže posúvať v ľubovolnom smere potiaľ, kým jej nebráni v pohybe iná figúrka. Dáma ťahá aj ako veža a ako strelec.
- Veža sa pohybuje potiaľ, kým chce, ale môže sa pohybovať len dopredu, dozadu a do strán. Ak stojí na konci prázdnej frontály figúrka opačnej strany, veža ho môže brať.
- Strelec sa pohybuje len diagonálne a pohybuje sa po rovnakých farbách políčok, z ktorých začínal.
- Jazdec sa pohybuje do L na druhé najbližšie pole opačnej farby v akomkoľvek smere bez ohľadu na to, či polia prázdne, alebo obsadené. Ako jediné figúrky môžu prechádzať ponad iné.
- Pešiak sa pohybuje len dopredu a berie figúry diagonálne. Nemôže sa pohybovať a brať dozadu. Pohybuje sa vždy len o jedno pole, výnimkou je prvý ťah, keď sa môže posunúť o dve hracie políčka. Ak je pred pešiakom iná figúra, nemôže sa pohybovať tým smerom a ani brať. Ak sa pešiak dostane na druhú stranu šachovnice, môže sa premeniť na akúkoľvek figúru, najčastejšie to býva dáma. Ak sa pešiak pohne na začiatku o dve polia a prejde okolo súperovho pešiaka, tak ten druhý má možnosť ho zobrať, preskočiť, akoby išiel len o jedno pole
AKO HRAŤ ŠACH
Už viete základne informácie a pravidlá o šachu a pohybe figúrok. Dôležité je vedieť a poznať ťahy, ktoré sa pri šachu používajú. V prvom rade sa naučíte hrať šach tak, že budete mať dostatočnú prax a budete to neustále cvičiť. Hrať šach sa naučíte každou jednou hrou, víťazstvom i prehrou.
Dôležitým krokom je ťah nazývaný rošáda. Rošádou môžete dostať kráľa do bezpečia a vežu dostať z rohu a zapojiť ju do hry. Počas jedného ťahu môžete posunúť kráľa o dve políčka na stranu a vežu z rohu na opačnú stranu, hneď vedľa kráľa. Musí to byť prvý, začiatočný ťah kráľom i vežou. Medzi vežou a kráľom nesmú byť žiadne figúrky a kráľ nesmie byť a ani prechádzať šachom.
- Hru, teda prvý ťah, začína vždy biely hráč.
- Ukončiť hru môžete matom alebo remízou.
- V hre ide o to, aby ste matovali súperovho kráľa. Nastáva to vtedy, ak je kráľ v šachu a nedokáže sa z neho dostať. Kráľ sa môže vyhnúť šachu uhnutím, zakryť šach inou figúrou, alebo zobrať figúrku, ktorá ho ohrozuje.
- Ak sa kráľ dostane do šachu a nedokáže sa z neho dostať, je to mat a hra sa týmto ťahom končí.
- Ak môžeš, ťah nazývaný rošáda urob čo najskôr. Kráľ je v bezpečí najmä vtedy, ak sa nachádza v rohu.
- Každá zobraná figúrka má svoju hodnotu.
- Dôležitý je stred šachovnice, pešiakmi a figúrkami sa snažte mať a prevziať kontrolu nad stredom.
- Všetky figúrky by mali byť v hre, takticky rozmiestnené, nemali by zostávať vzadu a nič nerobiť.
- Vždy ťaháte len jednou figúrkou, výnimkou je rošáda, kedy ťaháte kráľom i vežou.
- Šach mat je víťazný ťah, kedy je súperov kráľ napadnutý a hra týmto ťahom končí. Kráľ zostáva na šachovnici.
Figúra (kameň) | Hodnota |
Pešiak | 1 |
Jazdec | 3 |
Strelec | 3 |
Veža | 5 |
Dáma | 9 |
Kráľ | má najväčšiu hodnotu, nevyčísliteľnú |